Pappa och barnen ska baka.


Banankaka

Ingredienser
75 g smör
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer 
100 g blockchoklad
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat 

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
Smält fettet i en kastrull. Låt svalna.
Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.

Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.

Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula pecannötsglass


Jag ska åka och jobba en liten stund på em. Då ska barnen baka bannankaka med pappa. VI hade några bannaner som inte såg så roliga ut. Vi har precis väkt Elwira så hon är på strålande humör, NOT! Blir gott att smaka kaka ikväll. Efter jobbet har jag en vising med rea utförsäljning av ljus och visningsljustakar. Hoppas sälja en del så jag kan köpa nytt ur nya katalogen. Så mycket fint.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Vart fikat gott?

2009-12-03 @ 18:39:30
URL: http://monstermorsans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0